Skadesterapi – behandling af skader

Sidste afsnit af bloggen handlede om forebyggelse af skader

Desværre er det ikke altid man kan undgå at blive ramt af skader, lige meget hvor grundig man er med forebyggelsen.

 

Men hvad gør man når skaden så er sket??

Skader kan som udgangspunkt opdeles i to kategorier.

  • Akutte traumer
  • Overbelastningsskader

 

For begge kategorier så gælder det jo, modsat forebyggelsen, at skaderne i alle tilfælde vil være individuelle og det er derfor vigtigt at huske at alle skader skal behandles individuelt.

Jeg vil derfor anbefale at man i alle tilfælde søger vejledning og hjælp af en professionel til behandling af skader.

 

Akutte traumer

Akutte traumer er som navnet også siger, skader der opstår akut. Det kan være en forvridning, skader efter et fald eller mange andre ting.

Ved for eksempel en forvridning, forstuvning eller lignende. Hvor det er muskler eller sener der overbelastes akut ved en forstrækning, er det vigtigt at behandle med is flere gange dagligt lige efter for at mindske en evt. blødning eller hævelse i området.

For at komme med et eksempel, så er en forstuvet ankel en ting vi næsten alle har prøvet. Lige efter skaden er sket, er det vigtigt at man får behandlet med is, og gerne 3×20 min pr. døgn de næste 48 timer. Det er samtidigt vigtigt at man ikke bliver helt passiv, det gør ondt at træde ned når man har en hævet ankel, men hvis man lægger sig alt for stille, så tager helingen længere tid. Blodomløbet skal igang for at hævelsen kan falde. For at støtte op om anklen kan man benytte sig af optapening. Nu hurtigere man kommer igang med at bruge foden ved denne type skade, nu hurtigere vil man komme over det. Man skal dog være opmærksom på at ved et vrid/forstuvning så er ledbåndet forlænget en periode efter og det kan derfor være en god ide at tape anklen op når man for eksempel dyrker sport eller lignende.

 

Overbelastningsskader

Overbelastningsskader dækker i dette tilfælde over flere ting. Selvfølgelig som navnet også siger, dækker det over skader udløst af overbelastning. Overbelastningen kan være forårsaget af en række forskellige faktorer, f.eks. gentagende ensartede bevægelser, svagheder/skævheder i dele af bevægeapparatet.

Spændinger i nakke og ryg. Cupping 8/11-18

Typisk er overbelastningsskader noget der opstår over en længere periode og det vigtigste er at man opfanger de små antydninger der typisk er og reagere hurtigst muligt, for at få kortest mulig restitutionstid.

Da alle skader er individuelle er det svært at komme med et egentligt råd til behandling. Mange overbelastningsskader kan delvist trænes væk, da en styrkelse af den omkringliggende muskulatur vil kunne aflaste det belastede område. Samtidig med at man bygger sig stærkere kan en række forskellige behandlingsmetoder selvfølgelig øge muligheden for at komme hurtigt igennem en skade.

Mine bedste våben mod skader er:

  • Fysiologisk styrketræning
  • Behandling med massage, cupper og akupunktur.
  • Yoga
  • Kompression

 

 

 

Det er altid rigtigt surt at rende ind i en skade. Men hvis man dyrker meget motion og især hvis man har mål med sin sport så er det næsten uundgåeligt at rende ind i større eller mindre skader. Det vigtigste råd jeg kan give er at man reagere så hurtigt som muligt på symptomerne, får hjælp af en behandler og sørger for at undgå yderligere belastning.

 

Skriv et svar